Flexibel organiseren van het onderwijs
Unitonderwijs is een vorm voor het flexibel organiseren van het onderwijs. Dit houdt in feite in dat je de traditionele schotten tussen verschillende leerjaren binnen jouw school doorbreekt. Hierbij laat je het leerstofjaarklassensysteem los en onderzoek je hoe leerjaren en onderwijsprofessionals nauwer kunnen samenwerken. Het betekent dat het leren meer flexibel wordt vormgegeven.
De focus ligt op het vinden van oplossingen om onderwijs op maat te kunnen geven, de onderwijsorganisatie efficiënter in te richten en beter om te gaan met periodes van een lerarentekort. Daarnaast kan het een duurzame oplossing bieden voor kleinere scholen die jaarlijks voor uitdagingen staan bij het samenstellen van groepen. Het flexibel organiseren van het onderwijs helpt kleinere scholen voorkomen om elk jaar opnieuw te puzzelen over de optimale groepsindeling.
Het flexibel organiseren van het onderwijs kan leiden tot de volgende organisatievormen:
- Groepsdoorbrekend werken
- Werken in bouwgroepen
- Unitonderwijs
Unitonderwijs
Unitonderwijs wil zeggen dat er meerdere groepen en leerjaren worden samengevoegd in één unit. Meerdere medewerkers (waaronder leerkrachten, onderwijsassistenten) zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor een grotere groep leerlingen. Zij werken intensief samen, waardoor meer onderwijs op maat mogelijk is, leerlingen meer kunnen samenwerken en medewerkers ruimte krijgen om eigen talenten in te zetten.
In een school wordt vaak een onderscheid gemaakt tussen een unit onderbouw, unit middenbouw en unit bovenbouw. Ook werken veel scholen intensief samen met de voorschoolse voorziening en is er een unit voor kinderen van 0-4 jaar.
De invulling van het dagelijks onderwijs is afhankelijk van de visie die de school nastreeft. Hierbij kun je denken aan de mate van eigenaarschap, samenwerking, Passend onderwijs en flexibiteit. Op basis van deze invulling wordt de organisatie van de unit op maat ingericht.